Den snoede karrierevej

Vivian Høxbro har arbejdet som strikdesigner i over 35 år, både for garnfirmaer og som selvstændig. Det er blandt andet blevet til i 12 strikkebøger, hvoraf nogle også er udgivet i udlandet. Derudover har hun undervist og holdt foredrag, hvilket da også var planen for år 2020, indtil corona-nedlukningen satte en stopper for den slags. Det gav hende tiden til at kaste sig over Finurlig strik, som bliver hendes sidste store strikkebog. Det var en blanding af tilfældigheder og gåpåmod, tilsat en stor portion viden og passion, der satte gang i karrieren som strikkebogsforfatter.

”Jeg arbejdede på Ugebladet Søndag i seks år. I 1999 blev jeg pludselig fyret, fordi – som min chef sagde – så var der ingen, der strikkede mere. Og det var jo heller ikke. Så sad jeg der og tænkte, ’Hvad skal jeg nu?’”

Vivian Høxbro fik besøg af en norsk designer, som opfordrede hende til at lave en bog om ’det der dominostrik’, som hun havde gang i. Hun mente dog ikke selv, at forlagene i Danmark overhovedet ville opdage hendes forslag, hvis hun sendte det ind til dem. Men vennen tog tilbage til Norge og snakkede med sit forlag, J.W. Cappelens forlag:

”Så blev jeg inviteret til Oslo, og på færgen hjem om aftenen stod jeg med en kontrakt i hånden.”

Bogen blev en succes, og der blev lagt mærke til Vivians arbejde i udlandet. Det ledte til udgivelser i Japan med vejledninger til dominostrik specielt tiltænkt de japanske strikkere. Til sidst fik også de danske forlag øjnene op for Vivian Høxbros evner til at formidle håndarbejde til sine læsere, og i 2004 udgav hun Politikens Strikke- og Hæklebog. Og derfra er det blevet til mange flere.

Med strik i ascendanten

Det virker ikke helt tilfældigt, at Vivian kom til at arbejde med håndarbejde og strikning, da hun er tredje generation af en håndarbejdsslægt. Hendes mormor havde en stor manufakturforretning i Fredericia, med alt lige fra kjoler og lange underbukser og hatte med fjer til broderi og strik. Vivians mor havde sin egen brodeributik, hvor hun arbejdede, til hun var 75. Og da hun som 21-årig mødte sin biologiske mor – hun er nemlig adopteret – viste det sig, at også hun havde en håndarbejdsbutik, bare med strik.

”Så selvom jeg har prøvet at være kontoruddannet og pædagog, så var der ikke noget at gøre. Jeg havnede der, hvor jeg skulle være.”

Strikning skal være underholdende

Der er sket meget med den danske og internationale strikkekultur i Vivian Høxbros levetid. Da hun var barn, var det en selvfølge, at man strikkede, for det var en nødvendighed, hvis man ville have tøj på kroppen.

”Jeg er født i 1945, og lige efter krigen havde man jo ikke noget. Så vi trevlede op og strikkede nogle grimme bluser, fordi det var nødvendigt. Det er jo en helt anden tid i dag, hvor vi kan købe og strikke lige det, vi vil. Det er helt anerledes, og det er jo sjovt.”

I dag er strikning en underholdende aktivitet, hvor man kan udtrykke sin personlighed og kreativitet. Som hun siger, så ”har vi så meget tøj, at selv hvis vi forærede halvdelen væk, ville vi alligevel ikke mangle noget.” Derfor foretrækker hun, at de håndstrikkede kreationer er mere unikke end dét, man kan købe i butikkerne. Og det er selvfølgelig uden at gå på kompromis med æstetik, kvalitet og finish. Det er dét, der er hendes motivation for hele tiden at blive bedre og lære nye teknikker.

”Det der med at slå 385 masker op og strikke 87 cm og tage ind og ud, det gider jeg ikke. For mig skal strikning være sjovt og underholdende. Og det bliver det så også mere kompliceret af. Men for eksempel dominostrik, det er jo hamrende sjovt, og der sker hele tiden noget nyt.”

Strikket kunsthåndværk

Dominostrik er en strikketeknik, hvor man strikker mindre dele, der så strikkes sammen undervejs. I bogen Finurlig strik kan man blive klogere på mange forskellige måder at gøre netop dette på. Og Vivian Høxbros design viser, hvor varierede udtryk man kan skabe med de forskellige teknikker. Bogen er dog ikke “blot” en opskriftssamling, men en grundig indføring i strikketekniske skoler og metoder – den er altså lige noget for strikkenørder, der ønsker at forbedre deres evner og udvide deres horisont.

Bogen er opbygget med 8 ”skoler”’, som hver især opfordrer til, at man laver strikkeprøver med den omtalte teknik. Efter hver skole er der to opskrifter, som forudsætter, at man har strikket med den pågældende teknik. Men der er også lagt op til frihed og leg i bogen. Du kan nemlig vælge at strikke efter opskrifterne i bogen eller inkorporere teknikkerne i dine designs.

Fornyet farveunivers

Finurlig strik er som alt andet, Vivian Høxbro rører ved, spækket med farver – men hun skriver i bogen, at hun denne gang har ladet sig inspirere af sit barnebarn Sophia til at forny sin stil og bevæge sig ind i en ny farveverden.

”Det har været sjovt at have hende til at lege med. Og så har jeg brugt hendes farver bogen igennem, så der er en sammenhæng. Det er Sophias fortjeneste.”

Farverne i Firnurlig strik karakteriserer Vivian selv som stille, douche, lækre og delikate. Bladrer man bogen igennem, vil man fornemme et naturligt tema med farver fra træerne, havet, planterne og solen, som alle er holdt i afdæmpede nuancer. Og så er der selvfølgelig et indspark med kontrastfarver, så man på ingen måde er i tvivl om, at det er Høxbro-design.

”Jeg plejer jo at have fuld knald på – ’fuld spragl’, som det hedder hos os – men jeg nyder også, at den her bog er mere stille. Det skal dog ikke være nogen hemmelighed, at jeg har strikket Trekant-sjalet i rød til mig selv.”

”De skulle bare vide …”

Sådan har Vivian og hendes redaktør sagt til hinanden, når de har siddet begravet i arbejde og lange diskussioner om sprog og formuleringer: Alt det arbejde, der ligger bag den færdige bog, vi andre sidder med i hænderne. Og netop derfor holder Vivian Høxbro fast på, at Finurlig strik bliver den sidste, hun skriver. For det er hårdt arbejde at udgive en god bog.

”Det at lave en bog handler jo ikke bare om at strikke noget. Når jeg er færdig med at strikke tingene og har skrevet opskrifterne og overvejet, hvordan bogen skal se ud, så tager jeg på forlaget, og vi bliver enige om, hvordan vi gør. Og så kommer den lange redigeringsproces.”

Finurlig strik

Vivian fortæller om den lange vej, der er fra idé til færdig bog. Der er nemlig mange processer og forskellige mennesker inde over sådan et arbejde. Der er både forfatteren selv, der er redaktøren og fotografen og grafikeren og korrekturlæserne – og til sidst trykkeriet. Og det er ikke nødvendigvis en lige vej, for så snart man laver en ændring eller rettelse ét sted, så skal alt det andet tilpasses.

”Hvis folk bare vidste, hvor meget arbejde, der er ind over, så ville de godt kunne forstå, hvorfor prisen er, som den er,” siger Vivian.

Fordelen ved at arbejde sammen med et team er, ifølge Vivian Høxbro, at alle er gode til lige præcis dét, de laver. Og den kombination giver det bedste produkt i hendes øjne. Så selvom bogen selvfølgelig ikke var blevet til noget uden forfatteren, så mener Vivian Høxbro heller ikke, at den var blevet til dét, den er, hvis ikke det havde været for alle de andre. Derfor mener hun også, at deres navne skulle stå på forsiden:

”For jeg føler ikke, det kun er min bog, det er teamets bog. Hvis jeg skulle lave noget om, skulle hele rækken frem på forsiden i stedet for at stå skjult omme bagi i kolofonen.”

Taknemmelighed og teamwork

For Vivian Høxbro har det været en helt særlig oplevelse at udgive sine strikkebøger på forlaget Turbine. I samarbejde med det aarhusianske forlag har hun lavet bøgerne Strik danske stjernetrøjer, Strikkebog – strik fra før og nu og nu også bogen Finurlig strik.

De første to bøger har et kultur- og strikkehistorisk afsæt. Bogen Strik danske stjernetrøjer har fokus på de striktrøjer, der hørte til fortidens folkedragter. Og i Strikkebog – strik fra før og nu genudgiver Vivian Høxbro den første danske strikkebog, som er fra 1845 og skrevet af Sine Andresen. I bøgerne giver hun læseren indblik i dansk strikke- og dragthistorie og inspiration til at benytte de gamle teknikker og mønstre i moderne design. Derudover har hun lavet opdaterede opskrifter, der passer til nutidens mål og farver.

”For mig var det en kærlighedshistorie” siger Vivian Høxbro om at formidle historien om de gamle trøjer og strikketeknikker. ”Det har været en gave, at jeg kunne give den videre til de danske strikkere.”

Strikkekøbing – Danmarks fremtidige strikkecentrum

Selvom Vivian Høxbro siger, at Finurlig strik bliver hendes sidste strikkebog, har hun bestemt ikke lagt pindene på hylden. I Stubbekøbing på Falster, hvor hun bor, er de i gang med at etablere Danmarks første strikkemuseum. Vivians vision for museet er dog, at det ikke blot skal være udstillinger, men også et sted, hvor de kan afholde kurser og foredrag.

I år er planen, at Ditte Larsen skal udstille sine modeller fra bøgerne Hammershøi på pindene og Anna Ancher på pindene, en samling af Bodil Moestrups og Vivian Høxbros antikke strik og strikkeredskaber, og en udstilling med 70 år gamle opskrifter, som Vivian har opdateret, så man selv kan strikke dem. Og drømmen er, at museet skal fortsætte med at have fokus på strikkehistorie og -kultur i fremtiden. ”Og så skal vi have lavet navnet om til Strikkekøbing,” siger Vivian og griner.