Farvepsykologi, bæredygtighed og kulørt garn

Pia Bojer i sit Kontur Tørklæde

Du forbinder måske KAOS YARN med kulørt, håndfarvet garn. Men sidste år blev tingene vendt på hovedet, da Pia Bojer, kvinden bag KAOS YARN, trådte væk fra farvegryderne og i stedet satte sit eget garn i produktion – selvfølgelig stadig med smæk på farverne. Jeg har spurgt Pia, hvad der ligger bag denne udvikling, og hvordan den påvirker hendes eget forhold til farverne.


Da du startede KAOS YARN var det med fokus på håndfarvning, men du har nu helt droppet dette og producerer i stedet dit eget garn. Hvad skyldes denne udvikling?

Da jeg startede med at håndfarve, var det med et ønske om at kunne formidle hele produkter: Design af strik var det første, jeg kastede mig over, men det blev hurtigt spændende at kunne levere garn også. Jeg var meget hooked på farverne i det håndfarvede garn, som på det tidspunkt var det mest farverige på markedet. At producere i så stor skala, som jeg gør nu, var dengang mere, end jeg troede, jeg kunne opnå, og med min baggrund som tegner og animator lå det at “male på garn” lige til højrebenet for mig.

Mit lille håndfarvede firma fik vind i sejlene, og jeg fik mere og mere travlt med at farve. Samtidig blev jeg klogere på, at jeg faktisk var mest interesseret i ensfarvet garn, og at det det kan farves mere bæredygtigt, når man gør det i stor skala. Derudover blev jeg også grebet af at have mere kontrol over selve garnet og fibrenes oprindelse.

Hvordan påvirker det dit eget forhold til farverne, at du ikke selv står over farvegryderne?

Det er et rigtig godt spørgsmål, for jeg tror, mit svar er modsat af, hvad man kunne forvente: Jeg har et langt tættere forhold til farverne nu, fordi jeg har tid til at nørde nuancen på hver enkelt farve nu, hvor jeg ikke længere skal klemme udvikling ind imellem produktion. Jeg har selv lavet prototyperne til alle farver i mine gryder, for det var vigtigt for mig, at det var mine farver og ikke blot farver, jeg valgte fra et farvekort.

Når man håndfarver, bliver garnet ikke ens fra gang til gang, og der kan også nemt ske fejl. Det er charmen ved håndfarvet garn, men for mig var det faktisk et forstyrrende element, som kunne tage toppen af glæden en gang imellem. Det generede mig, at jeg ikke kunne garantere helt ens garn, uanset hvor meget jeg styrede processerne.


Organic Brushed Alpaca fra KAOS YARN

KAOS YARN er for mig kendetegnet ved pangfarver, men du har også en håndfuld mere rolige farver i sortimentet. Hvad er tankerne bag paletten?

Inden for håndfarvet garn er der en tradition for specielle navne, og for mig var det naturligt at blive i denne tradition, også efter jeg bevægede mig væk fra håndfarvning. Jeg mærkede hurtigt, at navnene på farverne poppede op som stemninger undervejs i udviklingen. Det gjorde mig nysgerrig på at dykke ned i farvepsykologi. Jeg kunne se, at jeg faktisk havde kaldt mine farver mange af de ord, der blev vedhæftet de forskellige farver indenfor farvepsykologien.

Jeg bruger lang tid på at dykke ned i både farvens stemning og også i farvepsykologiens bud på, hvad farver fortæller os, inden jeg navngiver. Mit udgangspunkt er altid farvens positive værdier, da vi jo kun vælger at bruge farver, vi kan lide, og derfor synes, at farven giver os noget godt.

Har du et godt råd til, hvordan man kombinerer flere farver? Er der nogle dos and don’ts?

Der er faktisk ikke nogen don’ts i min bog – andet end vores egne præferencer. Hvis vi kigger på nogle af de største strikdesignere, så arbejder de ofte med “grimme” kombinationer, fordi der opstår et spændingsfelt imellem farver, der modarbejder hinanden lidt. Personligt forsøger jeg at udfordre mig selv ved at sætte farver sammen, som jeg normalt undgår at sætte sammen. Jeg går på opdagelse i, hvorfor en kombination generer mig, og om jeg kan ændre på det ved at tilføre flere farver.

Der er meget farveteori, der kan gøre os kloge på, hvorfor noget ser mere harmonisk ud end andet – og for nogle er det harmoniske kedeligt, for andre er det trygt. Der er mange måder at sætte farver sammen på, men det vigtigste for at skabe en flot dynamik og harmoni er, at farverne ikke “råber lige højt”: Der skal være forskel i lysstyrken på de farver, der sættes sammen, så der er lyse toner, mellemtoner og mørke toner, og der skal være et ulige forhold mellem arealet af de tre toner. Det gælder, uanset om man kaster sig over naturtoner, pangfarver eller mixer dem sammen. Hvis det er svært at vurdere lysstyrken, kan man tage et sort-hvidt billede af farverne sammen – det afslører farvernes valør (lysstyrke). Når man tilfører pangfarver, kan det dog forskyde “larmen” lidt, så det er kun en generel rettesnor – og det er spændende at gå mod reglerne. Det allersjoveste ved farver og strik er, når man finder en fed kombination, man bare MÅ strikke!